Conéixer 'Las Meninas' sense xafar (de moment) el Museo del Prado


Núria Gregori
Castelló (Ribera Alta)

És cert que al poble tinguem poques oportunitats de gaudir de tallers familiars d'educació artística. Sovint per poder participar en aquest tipus d'activitats ens hem de desplaçar a la ciutat, planificar amb temps les nostres excursions al cap i casal i visitar l'IVAM, el Museu de Belles Arts, Fundació Bancaixa, Bombas Gens o el Centre del Carme, una despesa de temps i diners que malauradament no podem afrontar tan freqüentment com ens agradaria.

Photo by sydney Rae on Unsplash
Però una cosa que sí que ens ha arribat als pobles, encara que potser no amb la velocitat que ens agradaria, és internet i des de fa un temps cada vegada són més els museus que de manera gratuïta tenen accessible a les seues webs, arxius descarregables amb els materials de les seues activitats educatives. Unes activitats que solen estar enfocades a realitzar una visita física al museu, però que des del poble podem aprofitar utilitzant la part del material que s'adeqüe al nostre objectiu, i treballar alguns dels conceptes que allí es plantegen a casa o a l'escola.

Aquest apropiacionisme d'activitats alienes, a casa nostra el practiquem de forma més o menys freqüent i fa uns mesos, convertirem durant setmanes el nostre estudi en el taller d'un dels grans mestres de la història de l'art, Diego Velázquez. Per a aconseguir-ho utilitzarem els materials que el Museo del Prado, de forma generosa (gràcies!) té a la seua web a l'apartat d'accessibilitat. Unes activitats pensades per al públic amb algun tipus de discapacitat, però que per la seua senzillesa i esquematisme ens permeten apropar-nos, en aquest cas al quadre de Las Meninas, des de múltiples perspectives. Un material que de segur vos suggereix moltes activitats amb els vostres infants i si no, no vos preocupeu, vos expliquem ara com l'utilitzarem a casa nostra.

Un bon inici, llegir Velázquez

Una imatge del llibre 'Velázquez' de Patricia Geis
Sempre és interessant apropar-se als personatges abans de començar l'activitat, saber què coneixen els infants de Velázquez i de Las Meninas, en aquest cas, i explicar-los un poc d'història, per al que utilitzar un conte o un llibre adaptat per a les seues edats, sempre ens facilitarà la tasca. Sobre Velázquez o Las Meninas trobem molts títols, només cal fer una senzilla cerca a un cercador d'internet per trobar alguns noms. En el nostre cas hem fet servir els dos títols que teníem a prop, el volum dedicat a Velázquez (núm.3) de La gran biblioteca de les Tres Bessones, una col·lecció que es troba a la biblioteca municipal Joan Fuster de Castelló, i que s’ha convertit en un indispensable per als meus fills. Una lectura que acompanyarem amb el llibre de Patricia Geis editat per Combel dins la col·lecció Això és Art!, un llibre que algú que em coneix bé va regalar a la meua filla fa uns anys. El llibre de Geis és un llibre molt complet, amb molta informació pel que pot resultar un poc complex per a infants més menuts, però que gràcies a les múltiples finestretes i pop ups, els permet entendre de forma fàcil la composició del quadre i el punt de vista des del que es representa. Un llibre que estic segura acompanyarà als xiquets en el descobriment de l'obra de Velázquez durant molts anys.

Els personatges i l'espai

Les nostres 'Meninas'
Per entendre l'obra de Las Meninas, és fonamental conéixer i reconéixer els personatges que apareixen en aquest retrat reial, per això hem acompanyat les lectures amb els pictogrames dissenyats pel Museo del Prado, uns dibuixos senzills que permeten a infants identificar les figures entre elles i descobrir les seues relacions de manera molt fàcil. Al pas que els infants van reconeguent els personatges poden anar decorant-los utilitzant els materials que preferisquen segons les edats: gomets, retoladors, ceres de colors.... Una vegada decorats tots els personatges els poden retallar i només ens quedarà preparar l'estudi.

Si hi ha alguna cosa que faça única l'obra de Las Meninas és el punt de vista des del que està pintada, i representar l'espai per ubicar en ell les figures els facilitarà la comprensió d'aquests elements abstractes que de vegades resulten complexos, inclòs per als adults. Segons l'edat de l'infant i la seua destresa amb el llapis podem deixar que siga ell qui represente les 4 línies que delimiten espacialment el taller, si no haurà de ser l'adult l'encarregat de dibuixar-lo i si no, sempre podeu descarregar el meu esquema una miqueta més avall. No cal representar tots els detalls de l'estudi, només les 4 línies que delimiten els murs, el sostre i el sòl. Una vegada definit l'espai, només ens queda pintar o decorar el taller com més ens agrade i començar a distribuir i pegar les figures en ell, una manera fàcil d'apropiar-se l'espai del quadre i veure més enllà de la seua composició. 

Descarregables

- Cartolina: aquesta és l'opció que férem nosaltres, encara que no era exactament una cartolina sinó el revers d'un pòster per això de reutilitzar... Si la vostra intenció és dibuixar el taller de Velázquez en una cartolina, és podeu descarregar les figures a aquest enllaç, estan en format A1.

- Format A3: podeu descarregar-vos un dibuix del taller en aquest enllaç (però si jo he estat capaç de dibuixar-ho vosaltres segur que també!). Les figures les trobareu a la pàgina 27 del pdf del Museo del Prado.

unsplash-logosydney Rae

Comentaris